Augsburg
Alevi Haci Bektasi
Veli Dernegi e.V.
4
KAPI 40 MAKAM
"1-Şeriat, lambadır. 2-Tarikat, fitildir. 3-Marifet lambaya konan yağdır. 4-Hakikat lambanın verdiği ışıktır.
1. Alevi inancında Ä°nsanı, Ä°nsanî Kâmil Yapan
​
Dört Kapı, Kırk Makam
Bu yola aÅŸkla gidilir. Bu bir gönül yoludur. Åžüphesiz inanıp iman etme yoludur. Bu yola gidebilmek için de, bir Pir’den el almak gerekir. Ä°ÅŸte o Pir, insanı 4 Kapı 40 Makamda sırasıyla aÅŸama aÅŸama yetiÅŸtirerek, piÅŸirerek Öz’e gitmeye yönlendirir. Amaç, “Ä°nsanî Kâmil“ olmaktır. Birlik alemine varmaktır. Hakk ile Hakk olamaktır. Tasavvuf dili ile buna “VAHTED-Ä° VÜCUT“ derler.
Allah olgusu Alevilikte, evrene olan en büyük sevgidir. Bütün yaratılanı sevmek, Allah’ı sevmek demektir.
Alevi inancında Allah, Muhammed, Ali bir nurdur. Ä°nsanlığın ulaÅŸmak istediÄŸi en yüksek noktadır.
Bu inanca sahip olan Alevi toplumu, bireysel olarak herkesin bir Pir’e teslim olması ve o Pir’den irÅŸat olması için, inancın gerektirdiÄŸi, yol ve erkânın öngördüÄŸü koÅŸulları yerine getirmesi kaçınılmazdır.
Hz. Muhammed: ``Ben, benden önce gelen dinleri ortadan kaldırıcı deÄŸil, tamamlayıcı olarak geldim`` diye buyurmuÅŸtur. GelmiÅŸ geçmiÅŸ Peygamberleri tek, Allah'ın birliÄŸini tanıyan bir dinin elçileri olarak tanımlar. Onların açıklamış oldukları dini öÄŸretimi, Hz. Muhammed daha da geniÅŸleterek uygulanmıştır. Buna da Åžeriat adı verilmiÅŸtir. Åžeriat’ta dört aÅŸama vardır.
​
2. Dört Kapi Ne Demektir?
Ä°nsanı eÄŸitmek için, kötü huylarından arındırarak, ilim, irfan sahibi edip, can gözünü açarak, insanı, insanî kâmil derecesine yükselten, temiz bir toplum meydana getirmek için, Muhammed Ali'nin kurduÄŸu, Ä°mam Cafer Sadık’ın düzenlediÄŸi sıratı müstakimdir, (Erkândır).
Aleviyi terimi ile kısa ve öz anlamları:
1.Åžeriat: dünyaya gelmek ve evreni tanıyarak, insanın kendi kendisini EÄŸitme evresidir.
2.Tarikat: Ä°krar verip kötülüklerden arınmak, yol ve erkânı öÄŸrenip talip olmaktır.
3.Marifet: Islahı nefis olmak ve ilim irfan öÄŸrenmektir.
4.Hakikat: Hakkı özünde bilmek, bütün sırlara vakıf olmak. EÄŸitim irÅŸat etmektir.
Bugünkü Türkçeyle tarif edecek olursak, Åžeriat ilkokul, tarikat ortaokul, Marifet lise, Hakikat Üniversite olarak örnek verilebilir.
Dört kapının, dört türlü abdesti vardır:
1.Åžeriat abdesti: Su ile olur. Bedenin ve elbisenin temizliÄŸidir.
2.Tarikat abdesti: Kalp temizliÄŸi ile olur.
3.Marifet abdesti: Ä°lim ve sabır ile Hakk’tan alıp Halka vermekle olur.
4.Hakikatin abdesti: Turab olup, özünü tanımakla, manaya vakıf olmakla olur.
Birinci Åžeriat Kapisi
Alevi inancına göre ÅŸeriat:
Åžerri atıp, hayra yönelmektir. Dünya kirlerinden arınmaktır. Nefsine hâkim olmaya çalışmaktır. Eline, diline, beline sahip olma koÅŸullarını yerine getirmektir. Ä°nsanın kendi kendisini eÄŸitme evresidir.
Alevi inancı olan tasavvufta ``Biat`` esası vardır. Buna da ikrar verip yola teslim olmak derler. Aynen Kur’an’ı Kerim’de Hz. Muhammed'in yemin ettirip ``Biat`` alması gibidir. Çünkü Alevilik, yalnız kitaplardan öÄŸrenilmez. Alevi inancı, teorik bilginin yanında, ayrıca yaÅŸanmalıdır. YaÅŸamayan, onu ne anlar, ne de tadını bilir. Uzaktan ``Bal, bal`` demekle ağız tatlanmaz. Yol ve erkâna ikrar vermeyenler, Aleviyim demekle, AleviliÄŸi bilemezler.
Şeriat kapısının on makamı nedir?
1.Allah'ı bir bilmek, inanıp iman etmek.
2.Hz. Muhammed'in Peygamberliğine inanıp, tasdik etmek.
3.Ku’ran’ı Kerim'in kutsal emanet olduÄŸuna inanıp, iman etmek.
4.Ehli Beyt’in ikinci kutsal emanet olduÄŸuna inanıp, iman etmek.
5.Hz. Ali soyunun, Hz. Muhammed'in vârisi ve vasisi olduÄŸuna inanmak.
6.Eline, diline, beline, sahip olmaya itina göstermek.
7.Ä°badetin, yaratan ile yaratılmış arasında, `MÄ°RAÇ` yolu olduÄŸuna inanmak.
8.Ä°nsanlığa zararlı bütün iÅŸlerden kendisini geri almak.
9.Åžefkatli ve merhametli olmaya çalışmak.
10.Temiz olmak ve temizliÄŸe dikkat etmek.
Ä°kinci Tarikat Kapisi:
Tarikat kapısı, tek kelime ile irÅŸat kapısıdır. Bu kapıya, insanlar hiçbir baskı ve zorlama olmadan kendi istek ve iradeleri ile girerler. KiÅŸi her türlü benliÄŸi özünden atarak, inanıp iman ederek, dünya kirlerinden arınıp irÅŸat olmak için bu yola girer. Daha evvel anlatıldığı gibi, talibin bir Pir'e baÄŸlanıp ondan irÅŸat olması, bu tarikat kapısından baÅŸlar.
Alevi cemlerinde, yapılan görgü erkânında yargılanma ve aklanma vardır. Yargılanma, aklanma sistemi, bütün dünya kirlerinden arınma erkânıdır.
Tarikat kapısının on makamı nelerdir?
1. Bir MürÅŸide veya Pir’e teslim olup, müsahip tutmak.
2. Yaptığı kötülükleri bir daha yapmamak ÅŸartıyla, tövbe etmek.
3. İkrar verip yola talip olup, toplumdan razılık almak.
4. Ä°badette kusur etmemek, öÄŸretilen ibadeti inanarak yapmak.
5. MürÅŸide ve Müsahibe verdiÄŸi ikrara sadık kalarak erkâna girmek.
6. Kendine uygun görmediÄŸi hareketi, baÅŸkasına uygun görmemek.
7. Tevella ve Teberraya inanmak. ``Ehli Beyt’in dostunu dost, düÅŸmanını düÅŸman bilmek``.
8. ÜmitsizliÄŸe kapılmamak, kararlı olmak.
9. Yardım sever, cömert olmak.
10. Ä°nsanlara iyi örnek olmak.
Bu tarikat kapısı insanı, insanî kâmil mertebesine götüren yolun başıdır. HerÅŸey burada baÅŸlar.
Tarikat kapısında ikrar verip talip olan canlar, Pir elinde iyice irÅŸat olup toplum içerisinde faydalı ve örnek bir yaÅŸam biçimine sahip olduktan sonra “Marifet Kapısı“ nı aralarlar.
​
Ücüncü Marifet Kapisi:
Marifet kapısı, ilim ve irfan kapısıdır. Ä°nsanı ilim yolunda en yüksek düzeye çıkartır. Erdemli, kâmil, bilgin bir kiÅŸi olarak yetiÅŸtirir. Bu marifet kapısında insan üç aÅŸamadan geçer.
1.Eynel yakıyn: Evrende olup bitenleri görebilmeli, anlayabilmeli. Bu durum kavrama ve hissedebilme aÅŸamasıdır.
2.Ä°lmen yakıyn: Ä°limden, bilimden en iyi ÅŸekilde yararlanmalı. Aldığı ilmi ve bilgiyi baÅŸkalarına öÄŸretme gücüne sahip olmalı. ÖÄŸretmek için hizmet vermeli.
3.Hakket yakıyn: Evrenin gerçek özü ile iç içe kaynaÅŸmalı. Sırrına vakıf olmaya çalışmalı. Bu aÅŸamada gerçeÄŸe ulaÅŸmayı hedeflemeli.
​
Marifet kapısının on makamı nelerdir?
1.Ä°lim tahsil etmek.
2.Bütün evrenden ibret almak.
3.BenliÄŸi özünden atmak.
4.Sabır ehli olmak.
5.Kanaatkâr olmak.
6.Cömert olmak.
7.Arif olup, irfan meydanı açmak.
8.MüÅŸkülleri hâl etmek.
9.Hakkın, Adem'den olduğunun sırrına vakıf olmak.
10.Tahsil ettiÄŸi ilmi ve öÄŸrendiÄŸi sırrı, öÄŸreterek hizmet etmek.
Dördüncü Hakikat Kapisi
Hakikat kapısı, en son aÅŸamadır. Ä°nsanın geldiÄŸi öz ile özleÅŸtiÄŸi makamdır. Ä°nsan bu makamda bütün sırlara vakıf olur. Gönül gözü açılır, MürÅŸidi Kâmil olur. Buna da ``Velilik`` makamı denir.
Hakikat kapısının on makamı nelerdir?
1.Turab olmak.
2.Kusuru kendinden aramak.
3.Allah'ın her yarattığını sevmek.
4.BirliÄŸe yönelmek ve yönetmek.
5.İlahiyi hikmetleri ibret ile seyir edip, sırrına ermek.
6.Gerçekten ayrılmamak, gerçeÄŸi gizlememek.
7.Yapacağı hizmette insanları doÄŸruya ve güzeli yöneltmek.
8.Yüce sırrı öÄŸrenmek, manaya vakıf olmak.
9.Özünü tanımak, Enel Hak, EÄŸnim Hak olgusuna sahip olmak.
10.Tanrısal varlığın içinde erimek, birlik aleminde yok olmak.
​
Buraya kadar verilen bilgilerden anlaşılıyor ki, birinci, ikinci, üçüncü kapılarda, tövbe var, yalvarış var, rica var, bağışlama var, münacaat var. Bu belirli aÅŸamalardan geçerek, hamı has ettikten sonra, ruha safiyet kazandırdıktan sonra, ``Velilik`` makamının yolu açılır. Buna da ``Hakikat Kapısı`` denir.
Bu kapıya varanlar, aynen Hallacı Mansur, Nesimi, Muhiddin Harabi, Fuzuli, Tebriz’i, Mevlana ve Hünkâr Hacı BektaÅŸ'ı Veli ve Yunus gibi, ``Velilik`` makamına eriÅŸmiÅŸ olurlar.
-------
Alevi inancı da Ä°slam'ın tasavvuf inancıdır. Ku’ran’ı Kerim’e bakalım, o ne diyor:
Nahl Suresi ayet 123: "Åžimdi Ey Muhammed! Sana, doÄŸruya yönelen, puta tapanlardan olmayan, Ä°brahim'in dinine uy diye vahiy ettik."
Ä°sra Suresi ayet 77: "Ey Muhammed! Senden önce gönderdiÄŸimiz Peygamberlerimize de uyguladığımız aynı yasadır. Sen bizim yasamızda deÄŸiÅŸiklik bulamazsın."
Bakara Suresi ayet 97: "Allahın izniyle, Cebrail önceki kitapları doÄŸrulayan, insanlara yol gösteren, Hak kitabı, senin de kalbine indirmiÅŸtir."
Maide Suresi ayet 48: "Ey Muhammed. Kur'an, önce gelen kitapları tasdik eden ve onlara ÅŸahit olarak, sana da indirdik. Allah'ın indirdiÄŸi ile aralarında hükmet."
Ahkaf Suresi ayet 12: "Kur’an’dan önce, Musa'nın kitabı Tevrat, bir rahmet ve bir rehberdir. Bu Kur’an, zulmedenleri uyarmak ve iyi davrananlara müjde olmak üzere, Arap diliyle indirilmiÅŸ. Kendinden öncekileri doÄŸrulayan bir kitaptır."
Daha bunlar gibi yüzlerce ayet verebiliriz.
​